“Kunt u even komen opdraven?”

Ik blog graag over mijn praktijk en wat ik daarin zoal mag beleven

Op zaterdagmiddag ging de telefoon. Ik zou net mijn Sinterklaasgedicht voorlezen, want het was 5 december. Ik legde mijn speculaas even weg, want de ambtenaar die me belde vanuit de andere kant van het land, zat in hoge nood. Of eigenlijk: zijn wethouder.

Er was crisis. Als een ambtenaar op zaterdagmiddag belt, dan is er echt wat aan de hand. Dat is namelijk zeer ongebruikelijk. En dat was ook zo: ik werd gevraagd voor een crisissituatie. Zou ik zo vriendelijk willen zijn om de eerstvolgende maandagavond, dus 2 dagen later, op te komen draven aan de andere kant van het land?

We bespraken een half uur inhoudelijke details. Sommige details waren nog niet duidelijk en daarom ging zondagavond het telefonisch overleg verder. Al telefonerend werd het me allemaal wat duidelijker. We bespraken de mogelijkheden en onmogelijkheden en het programma van de maandag. Om het allemaal mogelijk te kunnen maken, moest ik namelijk een paar afspraken verzetten of zelfs afzeggen, waaronder de ouderavond van mijn oudste dochter. En ik had een hotelovernachting nodig, want het was toch wel zo’n 3 uur rijden van huis, op een decemberavond. En ik zou ook wel graag filevrij daar naar toe willen rijden, moest aldaar een nog hapje eten en we hadden nog een vooroverleg.

Al met al was ik er bijna 24 uur mee bezig. En gelet op de ultra korte voorbereidingstijd, werd er vooral een beroep gedaan op mij als deskundige. En daar was mijn tarief dan ook op gebaseerd.

Crisissituaties halen het beste in me naar boven: je kunt je er namelijk slecht op voorbereiden en je moet handelen met wat je op dat moment in huis hebt. Flexibel zijn. Kunnen schaken op diverse borden tegelijk. Net als bij lesgeven, sta je dan vaak voor onverwachte zaken, situaties, vragen, complicaties, emoties en het afbreukrisico kan groot zijn. De tevredenheid kan echter ook heel groot zijn als alles goed is gegaan en je alles hebt mogen geven, wat je in huis hebt. Dat is niet voor bange mensen, die graag vooraf precies willen weten waar ze aan toe zijn. En ook niet voor lieden die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

En toen stokte het overleg… Oh, u komt niet voor € 100,00? 

Nee, ik kom niet voor € 100,00. Je belt mij voor mijn deskundigheid en ik help je echt graag. Ik snap ook wel dat je niet voor niks op zaterdagmiddag belt. Mijn deskundigheid heb ik met jarenlange studie en hard werken opgedaan en dat heeft zijn prijs. Dat geldt ook voor mijn flexibiliteit en het snel kunnen schakelen in een crisissituatie. Zie ook een van mijn vorige blogs, Moet dat nou zo duur? Als je niet wilt investeren, dan kan ik je ook niet goed helpen.

Motivatie moet van twee kanten komen.

Die maandagavond zat ik ‘gewoon’ bij de ouderavond van mijn dochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *